HTML

CV - munkáim

FILM AND TELEVISION............................... 2012. Bence Fliegauf - Just the wind - feature film, costume designer 2011-12. Fitt térítő - Paprika TV, set designer, stylist 2010. Spektrum Home; Paprika TV- stylist 2010. Dániel Erdélyi - "Magasfeszültség" - short film - costume designer......................... 2010. Justin Reardon - "Zoltán" - short film - costume designer....... 2009. Lóránd Banner Szűcs - "Pipás" - short film - costume designer 2009. Orsolya Nagypál - "Hidegyzuhany" - short film - costume designer........................ 2009. Márk Bodzsár - "Levegőt venni" - short film - production and costume designer................................. 2009. Nora Lakos - Home - short film - assistant art department 2009. Ágnes Böjte - "Párbeszéd" - short film - (post prod.) - costume designer ...................................... 2009. Roland Vranik - Transmission - feature film - costume designer 2009. Daniel Young - Pinprick - feature film - costume designer 2008. Márk Bodzsár - Golgotha - short film - (post prod.) - set designer ................................... 2008. HBO Production - Born loser, 1-12. epizode - TV serial - costume designer ................................ 2008. David Spah - "Fordítva" - short film - costume designer ...... 2008. Áron Koszeg - Dionaea - short film - costume designer.......... 2008. Daniel Erdélyi - 411-Z - short film - costume designer .......... 2008. Attila Till - Panic - feature film - costume designer ............... 2007. Erik Novák – Nosedive – feature film – costume designer 2007. Ferenc Török – Overnight – feature film – costume designer 2007. Szabolcs Tolnai – Hourglass - feature film – costume designer 2006. Péter Halász – Herminafield – film – set designer .................... 2005. László Kistamás – „Sajtkukac" – TV program for children – set and costume designer ...................... 2005. Ferenc Török – Wonderful wild animals – TV film – costume designer .............................. 2005. Roland Vranik – Black Brush – feature film – costume designer 2004. Ferenc Török – Season – feature film – costume designer 2003. István Szabó – Being Julia – feature film – prop mask executor 2002. Ferenc Török – Shoes – short film – costume designer............... 2002. Pater Sparrow – Trick – short film – costume designer ............... 2002. András Jeles – Joseph and his brothers – feature film – special mask executor ......................... 1999. Pater Sparrow – Something – short film – visual designer.......................................................................... COMMERCIALS AND MUSIC VIDEOS Clients: European Commission, Strongbow, Samsung, Pöttyös, Milka, EDF, Pannon, DJuice, Samsung, MKB Bank, Magyar Állampapírok, T-Com, T-Online, HVB Bank, Allianz, UPC, ÜCS, OTP Bank, Raiffeisen, Chio, Pöttyös, Milka, Metropol, Nestle, Pilóta Keksz, IHM Internet, GKM, Baumax, Westel, Chappi, Euronics, Nokia, Arany Ászok Beer, Holsten Beer, Borsodi Beer, Bonbonetti, Signal, Radio Juventus, LB-Knauf, Figyelo Magazin, Ledo IceCream, Index, Jovanotti music video, Beri music video, Eszter Bartók music video - styling, mask .......................... Directors: Koen Mortimer (B), Ben Woolf (UK), Kim Kwang Seok (ROK), Daniel Erdélyi, Viktor Pacsorasz, Ferenc Török, Gábor Herendi, Márton Vécsei, György Pálfi, Roland Vranik, Dávid Spáh, Márton Nyitrai, Bálint D. Sós, Sándor Bisztrai, Péter Fazakas, Marcell Iványi, Gábor Rohonyi, Márk Kostyál, Kristóf Forgács, Fanni Herczeg, Daniel Young (USA), Manó Csillag Production companies: Budapest Animation, Cafe Film, Extreme Film, Filmpartners, Filmpositive, Filmteam, Future Film, Inforg Studio, JAP Films, Laokoon Film, Movie Bar, Pioneer Production, Pipacs Film, Popfilm, Proton Cinema, Show & Game, Skyfilm ........... .......................................................... THEATER ..................................... 2012. Árpád Schilling/ Krétakör: Noé Planéte - Theater National Chaillot, Paris - costume designer 2012. Béla Pintér Company: 42nd week - Szkéné Theater, special props 2012. Yvette Bozsik - 1001 nights' flowers, National Dance Theatre - costume and visual designer 2012. Viktor Bodó - W.S.: A Midsummer Night's Dream - Graz, Schauspielhouse - special props 2011. Yvette Bozsik - The Arabian Nights, National Dance Theatre - costume designer 2011. András Borgula - Vinnai: "Lefitymálva" - set and costume designer 2010. Béla Pintér - "Szutyok" - Szkéné Theater - masks and props 2010. Yvette Bozsik - Director's Cut - Trafó - costume designer 2009. Béla Pintér - "Párhuzamos óra" - Szkéné Theater - mask and props 2009. Vilmos Vajdai - Homeros: Ulysses - TÁP Theater, Trafó - costume designer 2009. Tamás Asher - Julian Crouch & Phelim McDermott: Shockheaded Peter - Örkény Theater - mask executor, collaborated with Fruzsina Nagy 2008. Gábor Máté - Biljana Srbljanovic: Sáskák - Katona József Theater - special effect 2008. Péter Forgách - Frank Wedekind: Lulu - Víg Theater - special effect 2007. Péter Valló - Shakespeare: All good... - Víg Theater - special effect 2007. Tamás Ascher – Ibsen: The duck – Katona József Theater – special prop designer 2006. Györgyi Kari, Can Togaj – Heart Circus Variety – A38 Boat – special prop designer 2006. Viktor Bodó – Sganarelle – Katona József Theater – special prop designer 2006. Kornél Mundruczó – Camus: Caligula – Radnóti Theater – costume designer 2006. Yvette Bozsik – Four Seasons – Kolibri Theater – set designer 2005. Fruzsina Nagy – Recycled – Trafó Contemporary Art House – set designer 2005. Judit Oláh: Pipora – TÁP Theater – director, set & costume designer 2005. Péter Gothár – Common Insanities – Kamra Theater – special prop designer 2005. Viktor Bodó – „Ledarálnak, eltuntem" – Kamra Theater – masks and props designer 2004. Fruzsina Nagy – Dream of the wardrobe – Trafó Contemporary Art House – mask & costume designer 2004. Yvette Bozsik – Commedia del'arte – Kamra Theater - mask designer 2003. Silent Theater – Molnár: Liliom – Új Theater – set & costume designer 2003. Yvette Bozsik – Bacchanalia – Kamra Theater – mask designer 2002. Yvette Bozsik, Vilmos Vajdai – Romeo & Julia – TÁP Theater –costume designer 2002. Vilmos Vajdai – Etchno – TÁP Theater – costume assistant 2002. Yvette Bozsik – Orwell: Animal Farm – Katona József Theater – mask designer 2001. Yvette Bozsik – Dadaists – Kamra Theater – mask & costume designer 2001. Vilmos Vajdai – Techno Variety – TÁP Theater – costume designer 2000. Yvette Bozsik – Petofi: Valiant John – Katona József Theater – special props designer 1998-2000. assistant to Péter Halász director 1997-1998. assistant to Tamás Király fashion designer

Friss topikok

Linkblog

az ember a stílus - megjelent a glamour magazinban (szerző = soóki sarolta)

2008.09.12. 23:42 :: sooskaa

"Juristovszky Sosa napjaink egyik legfoglalkoztatottabb fiatal jelmeztervezője, aki munkájában a minimalizmus legmaximalistább képviselője.A kritikusok nagyon finom arányérzékről és tiszta egyszerűségről beszélnek Juristovszky Sosa jelmezei kapcsán. A Vajdai Vilmos vezette TÁP Színház alkotói közegéből kinőtt fiatal jelmeztervező útját olyan munkák fémjelzik, mint Mundruczó Kornél Caligula című színpadi rendezése vagy Török Ferenc Overnight, Novák Erik Zuhanórepülés és Till Attila Pánik című filmje - hogy csak a legújabbakat említsük. Azt már kevesebben tudják, hogy Sosa nem csak ezen a szakterületen jeleskedik, a szárnypróbálgatás korszaka még nem ért véget.

  - Miből, kiből lesz a cserebogár, azaz a jelmeztervező?

- Kezdetben még nem nagyon tudtam, mit is akarok valójában: építészet, textil, divat… Aztán többször próbálkoztam a Magyar Iparművészeti és a Képzőművészeti Egyetem különböző szakain, végül nem vettek fel. Mivel nem hagyományos módon jutottam oda, ahol vagyok, sokáig tartott, amíg elhittem, hogy teljes értékű jelmeztervező vagyok. Később kiderült, ez nem egyedi eset, sokan járnak ugyanebben a cipőben. A kezdet így nehezebb, az örökös bizonyítási kényszer azonban komoly hajtóerőnek számít.

- Melyik volt az a pont, ahol a színház és a film beszippantott?


- 13 évesen gyerekstatiszta voltam Jeles András Senkiföldje című filmjében. Ott ismertem meg Halász Pétert. Később, a felvételi környékén, megkérdezte, nincs-e kedvem asszisztenskedni mellette. Volt fogalmam az alternatív színházról, de korábban nem igazán érdeklődtem iránta. Mégis egyértelmű volt a hívás, tudtam, hogy muszáj mennem. És aztán sorban jöttek a többiek, mondhatni lépésről-lépésre haladtam. Elkezdtem a Táp Színházban asszisztenskedni, ami kezdetben a koromhoz képest túl nagy felelősségnek tűnt. Meg kellett tanulnom bátornak és határozottnak lenni, embereket felhívni telefonon, szervezni, rendezkedni. Vajdai Vilmos, a társulat alapítója, vezetője és Nagy Fruzsina meghatározó lett az életemben. Olyan embereket ismertem meg, mint Bozsik Yvette vagy Vilmos filmes barátai, Török Ferenc, Garas Dániel, Pohárnok Gergely.

- Voltaképpen hogyan lett ebből jelmeztervezés?


- Fruzsina készítette akkor a maszkokat és a jelmezeket a TÁP-nál. Láttam a műhelyét és a munkáit, nagyon szerettem volna vele dolgozni, tőle is tanulni. Sokáig nem hitt a mester és tanítványa viszonyban, nem voltak jó tapasztalatai.  Addig jártam a nyakára, míg végül bizalmat szavazott nekem, s évekig tartó munkakapcsolat lett belőle, kijártam az iskoláját. Az „áttörést” a Techno Varieté jelentette, amit Fruzsina távollétében már egyedül csinálhattam. Ez egy roppant különleges előadás volt: tánc, vizuális elemek, töredékek keveréke adta a cselekményt, a színpadon a különféle művészeti ágak egyfajta elektronikai értelmezése jelent meg. Munkámat inspirálta egyrészt a századforduló technikai fejődése, másrészt az első modernizmus felé hajló művészeti stílusok, mint a konstruktivizmus vagy a futurizmus.

- A forgatásokon egy csapat tagjaként kell viselkedni, vagy szabad kezet kapsz? Mennyire vagy instruálva?

- Alapvetően nem próbálok semmi különleges stílust ráerőltetni egy filmre. Minimalista vagyok, nem szeretem a túlzásokat. Eddig kizárólag realista filmben dolgoztam, ez önmagában egy instrukció a film stílusát illetően. Amíg az Overnight vagy a Fekete kefe világa a realizmuson belül letisztult, addig a Pánik kicsit díszesebb. Till Attila odafigyel a részletekre, jó ízlése, határozott karaktere van, a stílusa kifejezetten meghatározta a filmet. Nehezebb dolgom volt, mert minél részletgazdagabb valami, annál nagyobb a hibaszázalék. Ami végül a celluloidra kerül, az a film esetében mindig egy közös produktum.

- Ma már a magyar filmek is egyre inkább a látványra koncentrálnak. Hogy tudtál azonosulni például a Török Ferenc Overnight című filmjében felvázolt kemény brókervilággal?

- Szerettem belehelyezkedni ebbe a számomra idegen világba. Már egy évvel korábban ismertem a koncepciót, s igyekeztem rákészülni. Feri ajánlott pár könyvet és filmet, ami segíthet. Bret Easton Ellis Amerikai pszicho című regénye bizonyult a leghasznosabbnak. Itt ugyanis nem a sorozatgyilkoláson van a hangsúly, mint a filmváltozatban, hanem a főhős személyiségén. Őrjítő, hogy az érzelmileg kiégett bróker agya arra fixálódik, hogy nézhetne ki a legjobban. Patrick Bateman az utolsó részletig, legyen az névjegykártya vagy mandzsettagomb, a tökéletességre törekszik. Ezt a tökéletességet persze kicsit stilizáltan lehetett átmenteni az Overnight-ba. Vass Péter öltönyeire nem volt annyi pénz, mint Bateman-ére. Érdekes, hogy a bemutató után a jelmezekről a legkülönfélébb vélemények érkeztek hozzám bróker-körökből, az abszolút pozitívtól a legnegatívabbig.


- Kritikus vagy önmagaddal?


- Az ember egyik filmről a másikra változik, más lesz az értékítélete, s mindig azzal a filmmel lesz több, amin éppen túl van. Mindig félek attól, hogy az utolsó pillanatban meggondolom magam, s nem tetszik, amit látok. Tehát próbálok úgy dolgozni, hogy ne kelljen ezt éreznem. Inkább több energiát fektetek be, azért, hogy végül elégedett lehessek önmagammal.

- Aktív stábtagként kíséred végig a forgatásokat?


- Majdnem mindig. Nagyon fontosnak tartom. Szerintem addig nem válhat valaki filmes jelmeztervezővé, amíg nem vett részt néhány forgatáson. Tudnod kell, mi történhet egy ruhával, látni kell „akció közben”. Régen öltöztettem is, mert sok fontos részlet a helyszínen derül ki. Ráadásul mindig azt hiszem, ha jelen vagyok, még hozzátehetek a dologhoz. Aztán sokszor vissza kell fognom magam.

- Soha nem éreztél bizonyos irigységet a színészek, rendezők, producerek iránt, amiért a közönség számára gyakorlatilag az ő nevük fémjelez egy filmet?

- Valóban érzékeny vagyok arra, ha valahol kihagyják a nevemet, s nem mondom, hogy nem jutott eszembe, hogy lehetne több díj jelmeztervezőknek. Az is igaz, hogy amíg a producer, a rendező, a színész munkájának megítélése nagyban függ a közönségtől, addig az én munkámat azok ítélik meg, akikkel dolgozom. Amíg ők elégedettek, nincs baj.

- Jelmezt és díszletet tervezel, de maszkmesterkedsz is. Hol kapcsolódik és hol válik szét ez a három?

- Egy munkán belül vagy az egyik vagy a másik. Nem is szeretem keverni őket, de választani se tudnék. Jelmeztervezőként emberekkel foglalkozhatok és kielégíthetem a szűnni nem akaró vásárlási kényszeremet, maszkmesterként a kezemet használhatom, díszlettervezőként komplett világokban gondolkodhatok, fúrok faragok. Néha tárgyakat, bútorokat csinálok magamnak vagy a családomnak. Igaz, hogy az ember egyszerre egy dologra tud igazán koncentrálni, de ha ugyanazt kéne csinálnom egész életemben, megunnám.

- És ha mindez még nem elég: a Táp Színház előadásain rendszeresen fel is lépsz. Ezek szerint színészi ambícióid is vannak…

- Rejtett színészi ambícióim régen is voltak, de a félelmem nagyobb volt. Elmentem a Moszkva tér szereplőválogatására. Már ott olyan lámpalázam volt, hogy csak zavarodottan vihogtam. Eljátszottam benne egy kétmondatos szerepet, de azt a részt a filmből nem bírom végignézni. Három év a hétről hétre új műsorszámokkal előálló „minden rossz varietézésből” a Táp Színházzal jót tett, de a mai napig rettegek. S ha észrevetted, soha nem veszek részt azokban a jelenetekben, ahol improzni kell.

- Vannak kedvenc vagy emlékezetes munkáid?


- Még a „tündérezős” korszakomban rendeztem egy gyerekdarabot a Táp Színháznak, Pipora, a zárt világ címmel, amit közös ötlet alapján egy barátnőm, Oláh Judit írt. Modern mese, ami természetesen a látványra koncentrál. Tolnai Szabolcs Fövenyóráját pedig azért emelném ki, mert emberileg és szakmailag komoly kihívást jelentett. Ez a film főként a második világháború idején játszódik, egy olyan korban, amit kellő tapasztalat nélkül archív anyagok segítségével sem könnyű kiismerni. Idegen nyelvterületen forgattunk, mindenféle komfort nélkül télen, több éven keresztül hosszabb rövidebb leállásokkal. Vagyis ügyelnem kellett a kapcsolódásokra, s arra, hogy a jelmezek változatlan állapotban mindig készen álljanak.


- Ha jelmez és divat, akkor elmondható, hogy már maga az öltözködés is kifejezési eszköz a számodra. Számít, hogy mit viselsz és hogyan?


- Régebben kifejezőbben öltözködtem, messziről látszott hogy magam varrom a ruháimat – persze nagyon bénán. Ma inkább az egyszerűséget és a finom részleteket szeretem. A nőiesség nagyon fontos, legszívesebben minden nap tűsarkúban járnék, csak abban nem lehet dolgozni.

- Divattervezésen nem gondolkoztál?


- Vagy nem értek hozzá vagy még nem érettem meg rá. A jelenlegi munkám csak részben jelenti ruhák „kitalálását”. A színházban helyénvaló a tervezés, el lehet rugaszkodni a valóságtól. A filmekben viszont általában az a követelmény, hogy úgy nézzenek ki a szereplők, mintha a saját utcai ruhájukat viselnék. Ez tehát sokkal inkább a válogatásról szól, meglévő dolgok alkalmazásáról. Megveszem, kölcsönzöm a koncepcióba illő ruhákat, s legfeljebb átszabatom vagy átfestem, de csak ritkán varratok.

-  Ha egy lelkes kezdő eléd állna, hogy tanítsd, ahogy annak idején te odaálltál Nagy Fruzsina elé, mit mondanál neki?

-    Volt már ilyen, s ha azt érzem, hogy valaki tényleg tanulni szeretne, s igazán akarja, segítek neki. A baj csak az, hogy az asszisztensi pozíció nem fizet jól, ezért csak addig működik, amíg valaki az előrelépésért dolgozik, s nem a pénzért. Kell egy kis idő és bizalom, amíg odáig jutunk, hogy esetleg átadok a gyakornokomnak egy munkát. Türelem kell hozzá. Meg kell ragadni minden lehetőséget az alkotásra. Egy idő után mindenki rájön, hogy neki való-e mindez vagy nem. Jó úton jár, ha azon veszi észre magát, hogy egyfolytában dolgozik, agyal, s lassan már nincsenek éjszakái, mert folyton rágódik valamin, és mindezt élvezi. Valahogy így kezdődik…"
 

Szólj hozzá!

Címkék: interjú glamour

A bejegyzés trackback címe:

https://sooskaa.blog.hu/api/trackback/id/tr371753669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása